Gerhard Hoberstorfer!

Gerhard Hoberstorfer är ett exempel på en svensk skådespelare som möjligen inte är så välkänd i ”de breda folklagren”.

Men kanske är det en liten del i varför jag gillar honom så mycket.

Missförstå mig rätt; jag unnar honom verkligen all framgång i världen. Men, eftersom jag slipper stöta på honom på allsköns löpsedlar så vet jag inget annat om honom än att han är en av Sveriges absolut främsta skådespelare.

Som igår, på ”Leka med elden” på Stadsteatern (men ingen skugga över övriga ensemblen); närhelst Gerhard Hoberstorfer fanns på scenen så var det honom jag följde. Och lyssnade till – eller snarare var det ju sonen Knut jag såg och hörde. För även om Knut i ”Leka med elden” rent utseendemässigt liknade andra Hoberstorfer-roller, som t ex överste Versenius i ”Tre systrar”, så är det verkligen helt olika personer jag träffat på scenen. De har liksom bara lånat Hoberstorfers yttre, om ni förstår hur jag menar?

Så, om ni någon gång tänker välja pjäs efter skådespelare: välj Gerhard Hoberstorfer! Är det någon svensk skådespelare som borde översköljas med utmärkelser så är det han.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

